وجود نیروی کار ماهر و متخصص باعث شده کشورمان در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی موفقیتهای بسیاری را به دست آورد و با وجود تحریمها بتواند تواناییاش را در ارایه خدمات عمرانی همچون احداث سد، راه و راهآهن، فرودگاه و خطوط انتقال گاز و نفت و… در برخی کشورها به نمایش بگذارد.
مهندس «سهیل آلرسول» عضو هیاتمدیره جامعه مهندسان مشاور ایران و از اعضای هیاتمدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی است. آقای مهندس همچنین مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور «رهاب» با نیمقرن سابقه در حوزه راه و زیرساخت کشور است که در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی خوش درخشیده است
اهمیت صادرات خدمات فنی و مهندسی
مهندس آلرسول صادرات خدمات فنی و مهندسی را برای کشور ضروری میداند و میگوید: «اصولاً صدور خدمات فنی و مهندسی، رکن بزرگ و تنها راهحل خروج از بنبست اشتغال در حوزه صنعت احداث است. در یک دهه گذشته، هر ساله سهم بودجههای عمرانی در بودجههای کشور چه بهصورت نسبی و چه بهصورت خالص ازلحاظ ارزش رو به کاهش بوده و بحران جدی برای ۶۰هزار شرکت مهندسی مشاور پیمانکار و سازنده صنعت احداث به وجود آورده و اکنون صرفاً با استفاده از رویکرد صادرات خدمات فنی و مهندسی است که ما این امکان را خواهیم داشت که اشتغال مولدی داشته باشیم و جلوی اضمحلال و ازبینرفتن شرکتهای مهندسی خودمان را بگیریم.»
مدیرعامل شرکت رهاب در پاسخ به این سؤال که کشورهای دیگر چه نگاهی به صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران دارند؟ میگوید: «با نگاهی به سوابق کشورهای همسایه میتوان به این سؤال پاسخ داد، ما در کشورهای منطقه چه در حوزه کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CIS) و چه در کشورهای جنوب خلیجفارس ازلحاظ توان فنی خدمات فنی و مهندسی در حوزه طراحی و اجرا دارای شاخصههای تعیینکنندهای هستیم. از لحاظ رقم اجرای پروژهها هم رقم پیشنهادی ما اغلب در تمام این کشورها قابل رقابت است ولی رقبای جدی از جمله شرکتهای ترکیهای و شرکتهای چینی در کنار شرکتهای بسیار بزرگ پیمانکاری اروپایی همواره عرصه فعالیت ما را محدود کردهاند که ضروری است دولت در این زمینه به ما کمک کند.»
۴ دهه موفقیت در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی
«رمز موفقیت صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در ابتدای دهه ۹۰، مشخصاً توان فنی تجهیزشده شرکتهای پیمانکاری و مهندسی مشاور ظرف چهار دهه قبلی بود که از بودجههای عمرانی خوبی که از فروش نفت حاصل میشد به وجود آمده و تجربیات گرانقدری را به دنبال داشت.»
آلرسول این جمله را میگوید و ادامه میدهد: «شرکتهای ما بیواسطه و بدون هیچ رقیب جدی در طول چهار دهه، پروژههای بسیار بزرگی در زیرساخت کشور اعم از سدسازی، راه و راهآهن، فرودگاه و خطوط انتقال نفت و گاز و پروژههای دیگر صنعت احداث را تجربه کردند که باعث شده تا این توان را داشته باشیم که تجربیات خودمان را به سایر کشورها هم صادر کنیم.» وی جایزههای صادراتی را در موفقیت فعالیتهای عمرانی موثر میداند و میافزاید: «در کنار این عامل، قانون حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی در ابتدا مولد این موضوع بود که شرکتها را با جوایز صادراتی تشویق میکرد و مواردی اعم از حمایت ضمانتی باعث میشد تا افقهای جدیدی برای شرکتها گشوده شود.»
«مهندسان مشاور»، لوکوموتیو صادرات خدمات فنی و مهندسی
آقای آلرسول معتقد است درباره جایگاه شرکتهای کوچک و متوسط در برنامه صادرات خدمات فنی و مهندسی بهتر است بگوییم در دنیا، مهندسان مشاور را «لوکوموتیو صادرات خدمات فنی و مهندسی» میدانند.
وی میافزاید: «برای توضیح این موضوع باید بگویم که وقتی مهندس مشاور با حمایت کوچک وارد یک بازار جدید در کشور هدف شده و پروژهای را برای مثال در عمان، ارمنستان یا عراق طراحی میکند با یک حجم کوچک از حمایت، زمینه این کار را ایجاد میکند که در پایان پروژه چهار یا پنج پیمانکار و چندین سازنده داخلی وارد آن بازار شوند؛ به این ترتیب، اگر هدفگذاری ما در حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط مهندسی مشاور، به شیوه منسجمی شکل بگیرد قطعاً در یک افق چهار و پنجساله، این امکان وجود دارد که صادرات خدمات فنی و مهندسی را به نحو مطلوبی ارتقا دهیم.»
وی در ادامه درباره حضور ایران در بازارهای صادرات خدمات فنی و مهندسی میگوید: «با توجه به اینکه ما در سال ۱۳۹۱ به هدف ۴.۲میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی رسیده بودیم، اگر بسته حمایتی انجمن به نتیجه برسد، میتوانیم یکبار دیگر خودمان را در این عرصه مطرح کنیم، ما میتوانیم بهویژه در حوزه کشورهایمستقل مشترکالمنافع مانند ارمنستان، بلاروس، جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان صادرات خدمات فنی و مهندسی را به ۶میلیارد دلار برسانیم.»
.









دیدگاهتان را بنویسید