از فرصتها باید استفاده کرد
تا چند سال قبل، حتی نمیدانست علم نجوم چیست و چه کاربردی دارد. جوان مدالآور المپیاد جهانی میگوید: «اگر سه سال پیش از من میپرسیدند نجوم و المپیاد چیست؟ جوابی نداشتم، ولی بعضی وقتها، خداوند دری به روی آدم باز میکند که اصلاً از آن اطلاع ندارد و چقدر خوب است که انسان بتواند از این فرصت بهترین استفاده را ببرد.»
وی در ادامه با اشاره به نقش باشگاه دانشپژوهان جوان در راهیابیاش به المپیاد جهانی نجوم میگوید: «آموزش و مهارتآموزی بچههای المپیادی، پس از قبول شدن در آزمون مرحله دوم المپیاد، به عهدهٔ باشگاه دانشپژوهان جوان است. باشگاه دانشپژوهان جوان حدود یکسال و نیم برای دوره انتخابی و آمادگی تیم با ما همراه بود و کمک کرد تا موفق شویم.»
المپیاد، فرصتی برای دیده شدن تواناییها
حضور در المپیادهای جهانی نهتنها باعث شناسایی نخبگان و استعدادها میشود، بلکه شرکتکنندگان از تجربههای یکدیگر هم بهره میبرند. نادری دربارهٔ فواید حضور دانشآموزان در المپیادهای جهانی میگوید: «به نظرم شرکتکنندگان در المپیاد در این مسیر چیزهای زیادی یاد میگیرند که مهمترین و ماندگارترین آنها توانایی و نعمت فکر کردن و حل مسئله است.» وی کسب مدال در المپیادهای جهانی را ارزشمند میشمارد و میافزاید: «کسب مدال المپیادهای جهانی نهتنها باعث افتخار و غرور ملی میشود، بلکه افرادی که مدال طلا کسب کنند بدون کنکور میتوانند در دانشگاههای برتر تحصیل کنند و از گذراندن برخی واحدها در دانشگاه هم معاف میشوند. دارندگان مدالهای نقره و برنز هم سهمیه ۲۰ درصدی در کنکور را به دست میآورند؛ البته نباید فراموش کرد هدف اصلی حضور در المپیادهای جهانی بهبود و افزایش تعاملات و روابط بینالمللی است.»
المپیادهای علمی از معتبرترین و جدیترین مسابقات علمی در سطح دانشآموزی است و درنتیجه، اکثر رقبا با آمادگی کامل در مسابقات شرکت میکنند. جوان نامآور کشورمان در المپیاد نجوم درباره سؤالات مسابقات میگوید: «مرحله کشوری المپیاد نجوم به دو مرحله آزمون و دوره تابستانه تقسیم میشود که مرحله اول شامل تقریباً ۴۰ سؤال تستی و پاسخ کوتاه است و مرحله دوم شامل ۶ الی ۱۰ سؤال تشریحی است که در مدت چهار ساعت برگزار میشود.»
رشتهٔ نجوم باید بیشتر معرفی شود
رشته نجوم و اخترشناسی چندان در دانشگاه شناختهشده نیست و کمتر دانشآموزی دوست دارد در این رشته تحصیل کند. نادری با اشاره به این موضوع میگوید: «متأسفانه بسیاری از بچههای مدالآور المپیاد نجوم یا فیزیک برای ادامه تحصیل جذب رشتههای علوم پایه نمیشوند. این موضوع دلایل بسیاری دارد مانند آینده شغلی رشتههای علوم پایه، عدم اطلاعرسانی، معرفی بیشتر و … ، البته از دلایل مهم میتوان به نبود امکانات و تجهیزات آزمایشگاه و محیطهای پژوهشی هم اشاره کرد.»
وی در ادامه میافزاید: «بسیاری از وسایلی که امروزه ما در زندگی روزمرهمان استفاده میکنیم به لطف علم نجوم به وجود آمده است؛ بهعنوان مثال، عنصر هلیوم اولینبار ازسوی اخترفیزیکدانان کشف شد. دوربین عکاسی به دست متخصصان علم نجوم ابداع شد یا بسیاری از پیشرفتهای فیزیک مانند کشف نوترینوها و ماده تاریک با کمک کیهانشناسان و اخترفیزیکدانان به دست آمده است که این نشان از اهمیت رشته نجوم و اخترفیزیک دارد. به نظرم معرفی متخصصان میتواند در معرفی این رشته مؤثر باشد.»
حس غرور داشتیم
مدالآور المپیاد جهانی نجوم، پشتیبانی و حمایت خانوادهاش را در موفقیتش مؤثر میداند و میگوید: «قطعاً اگر حمایت و همراهی خانوادهام نبود، نمیتوانستم این مسیر را ادامه دهم. پشتیبانی خانوادهام همیشه برایم قوت قلب است.»
وی در پایان سخنانش میافزاید: «کسب پنج مدال طلا موضوعی نبود که بتوان آن را پیشبینی کرد. خدا را شاکریم که کمک کرد تا یکبار دیگر نام کشورمان بر زبانها جاری شود. باید بگویم آن زمان که نام کشورمان برده شد احساس بسیار خوبی داشتیم، حس غرورآفرینی برای کشورمان حسی نبود که بتوان توصیف کرد. همه ما بسیار خوشحال بودیم.»








دیدگاهتان را بنویسید