از المپیاد کامپیوتر تا المپیاد هوش مصنوعی
«هوش مصنوعی مجموعهای از سیستمهای کامپیوتری است که میتواند بسیاری از کارها مانند استدلال کردن، تصمیمگیری، حل مسئله و… را تا حدود زیادی مانند انسان و گاهی حتی بهتر و دقیقتر از انسان انجام دهد» اینها بخشی از سخنان کوهستانی در تعریف هوش مصنوعی است. وی میگوید: «بهتر است بگوییم تا قبل از اینکه هوش مصنوعی شناخته شود، بسیاری از همین کارها که نام بردم تنها به دست انسان انجام میشد و سیستمهای کامپیوتری در انجام آنها ناتوان بودند.» کوهستانی سخنانش را اینطور ادامه میدهد: «تا حدودی با هوش مصنوعی آشنا بودم تا اینکه از طرف باشگاه دانشپژوهان اطلاع دادند که امسال قرار است در اولین دوره المپیاد هوش مصنوعی شرکت کنیم که بهعنوان یکی از دانشآموزان در تیمی که قرار بود به این مسابقات اعزام شود انتخاب شدم و پس از آن بیشتر با هوش مصنوعی آشنا شدم.»
کوهستانی دورههای مهارتآموزیاش برای حضور در مسابقات را در باشگاه دانشپژوهان جوان گذرانده است. وی از حضورش در تیم المپیاد هوش مصنوعی میگوید: «امسال اولین دوره المپیاد جهانی هوش مصنوعی بود، باشگاه تصمیم گرفت که تیمی اعزام کند اما از آنجا که المپیاد کشوری هوش مصنوعی نداشتیم، برای دانشآموزانی که سال پیش در رشتههای ریاضی و کامپیوتر طلا گرفته بودند، یک دوره کوتاه آموزشی برگزار شد و بعد آزمونی گرفته شد و تیم انتخاب شد. من از المپیاد کامپیوتر بودم که در این تیم انتخاب شدم.»
المپیادی که برای اولین بار در جهان برگزار میشد
حضور در المپیادی که برای اولینبار بود که در جهان برگزار میشد کمی سخت بود. جوان مدالآور کشورمان در ادامه میافزاید: «در این المپیاد، مسائلی به شرکتکنندهها داده شد که برای حل آنها نیاز به ساختن و تمرین دادن یک مدل یا بهینهسازی یک مدل هوش مصنوعی بود. مسائل از مباحث روز بودند، مانند پردازش زبان طبیعی و تولید عکس، که خوشبختانه ما توانستیم مدال برنز را کسب کنیم.»
چرا المپیادها مهم است؟
حضور دانشآموزان در المپیادهای جهانی که دانشآموزان از سراسر دنیا در این مسابقات شرکت میکنند از اهمیت بسیاری برخوردار است. کوهستانی معتقد است: «المپیادهای جهانی هم مانند هر رویداد جهانی دیگر مثل مسابقات ورزشی و غیره، از این بابت که تیم «ملی» است و نمایندگی کشور را برعهده دارد، اهمیت دارند. رقابت جدیای که این مسابقات ایجاد میکند نهتنها باعث رشد بچهها میشود، بلکه باعث رشد فضای علمی در بین المپیادیهای کشور هم میشود.»
وی درباره سطح مسابقات میگوید: «مسابقات از سطح خوبی برخوردار بود، در بین شرکتکنندهها برخی از آنها مدتها بود که با هدایت اساتید دانشگاهی این رشته را تمرین میکردند و این مسئله، رقابت را سختتر کرده بود. مسائل هم در سطح خوبی بودند، برخی از آنها از مسائل دنیای واقعی بودند که بعد از پایان مسابقات، این موضوع را به ما گفتند.»
کوهستانی از اینکه مدارس کشور ما، کمتر به دانش هوش مصنوعی میپردازد گلهمند است و میگوید: «تنها در برخی مدارس خاص، آن هم بهصورت خارج از برنامه و بهطور محدود و سطحی به هوش مصنوعی پرداخته میشود و بچهها اطلاعات کمی درباره این علم دارند. البته آنطور که شنیدهام درحالحاضر در سطح دانشگاهی در هوش مصنوعی بسیار قوی هستیم و جزو کشورهایی هستیم که بیشترین مقالات را در این زمینه منتشر کردهاند. کاش در سطح مدارس هم بیشتر به این علم پرداخته شود.»
هوش مصنوعی، مهمترین موضوع روز دنیا
جوان مدالآور کشورمان هوش مصنوعی را موضوع روز دنیا و جزو مهمترین ابزارهای موجود میداند و میافزاید: «به نظرم در مقایسه هوش مصنوعی با انقلاب صنعتی باید گفت در انقلاب صنعتی، «ماشین» جایگزین برخی از کارهای فیزیکی انسان و باعث بهینه شدن فرآیندها شده و سرعت و دقت را افزایش داد و در این قرن، هوش مصنوعی است که توانایی بهبود و بهینهسازی فرآیندها را دارد، ولی اینبار بیشتر در امور مربوط به هوش، بهجای امور فیزیکی از آن استفاده میشود. بهتر است بگوییم هوش مصنوعی در همهٔ حوزهها، پزشکی و داروسازی، صنعت، اقتصاد، کشاورزی و… میتواند هم بهعنوان کاتالیست و بهینهساز روندها و هم بهعنوان پیشبرد این حوزهها عمل کند.» کوهستانی از اینکه توانسته به همراه تیم کشورمان جزو رتبههای برتر مسابقات جهانی شود خوشحال است و میگوید: «هدف ما کسب مدال طلا بود اما متأسفانه شرایط آنطور که میخواستیم پیش نرفت. بههرحال از اینکه تلاشمان نتیجه داد و توانستیم افتخاری برای کشورمان کسب کنیم خوشحالم.»









دیدگاهتان را بنویسید