کتاب انقلاب پلتفرم، بازارهای شبکهای چگونه اقتصاد را دگرگون میکنند، در ۱۲ فصل نوشته شده است که عناوین فصلهای کتاب عبارتاند از:
امروز: به انقلاب پلتفرم خوش آمدید/ تاثیرات شبکه: قدرت پلتفرم/ معماری: اصول طراحی یک پلتفرم موفق/ اختلال: چگونه پلتفرمها بر صنایع سنتی غلبه کرده و آنها را دگرگون میکنند؟ / راهاندازی: مرغ یا تخممرغ؟ هشت روش برای راهاندازی یک پلتفرم موفق/ کسب درآمد: در اختیار گرفتن ارزش ایجاد شده از تاثیرات شبکه/ بازبودن: تعیین آنچه کاربران و مشارکتکنندگان در پلتفرم میتوانند یا نمیتوانند انجام دهند/ مدیریت: سیاستهای افزایش ارزش و تقویت رشد/ معیارها: چگونه مدیران پلتفرمها میتوانند آنچه را واقعا اهمیت دارد اندازهگیری کنند/ استراتژی: چگونه پلتفرمها رقابت را تغییر میدهند/ مقررات:چگونه پلتفرمها باید (یا نباید) تنظیم شوند/ فردا: آینده انقلاب پلتفرم.
کتاب «انقلاب پلتفرمها» چرا مهم است؟
برای یافتن پاسخ این سوال که چرا کتاب «انقلاب پلتفرمها، بازارهای شبکهای چگونه اقتصاد را دگرگون میکنند؟» مهم است و مخاطبان اصلی آن چه کسانی هستند؟ بهترین پاسخ، جوابی است که مترجمان، درباره اهمیت و مخاطبان کتاب نگاشتهاند: «پلتفرمها پدیدههای نوظهور عصر اینترنت هستند که با سرعت شگفتانگیزی درحال نفوذ و گسترش در تمام ابعاد زندگی بشر امروزی هستند، اگر دراینباره شک دارید کافی است برخی فعالیتهای روزمره یک انسان قرن بیستویکمی را در نظر بگیرید.
«مایک» ساعت ۷ صبح با صدای زنگ گوشی همراه (مجهز به پلتفرم آیفون یا اندروید از خواب بیدار میشود، همانطور که در تخت غلت میخورد، اخبار روزانه را روی ردیت پلتفرم رسانهای میخواند، اتفاقات لحظهای زلزله ژاپن را از طریق توییتر پلتفرم رسانهای پیگیری میکند، تولد نامزدش جولی را در فیسبوک -پلتفرم اجتماعی- به او تبریک میگوید و عکسهایی را که پیتر از سفر خود به آمازون در اینستاگرام -پلتفرم اجتماعی- به اشتراک گذاشته است نگاه میکند، او از طریق گوشی همراه خود، با ارسال یک پیغام به کتری برقی -اینترنت اشیا- آب جوش را آماده میکند. در حین خوردن صبحانه از طریق اوبر -پلتفرم خدمات تاکسی- یک ماشین برای رفتن به شرکت صدا میکند.
در محل کار مایک، کامپیوترها مجهز به سیستمعامل مایکروسافت/Mac پلتفرم سیستمعامل هستند و تعاملات بین واحدها از طریق اینترانت پلتفرم شبکههای داخلی صورت میگیرد، مایک برای ناهار با استفاده از اوبرایتز -پلتفرم سفارش غذا-، غذا سفارش میدهد. در وقت استراحت، در علیبابا، آمازون و ایبی-پلتفرمهای خردهفروشی- جستوجو میکند تا برای کادوی تولد نامزدش ایده جالب و مقرونبهصرفهای پیدا کند.
با استفاده از پیپال -پلتفرم انتقال وجه- هزینه کادوی جولی را پرداخت میکند. در پینترست -پلتفرم اجتماعی- چند ابتکار جالب را برای برگزاری جشن اولین سالگرد نامزدی یا ازدواج نگاه میکند.
یکی دو ویدئوی پرطرفدار را در یوتیوب پلتفرم رسانهای تماشا میکند و چنددقیقهای روی نتفلیکس -پلتفرم رسانه سیال- فیلم میبیند .
با درنظرگرفتن این نمونهها و هزاران مثال دیگر، کاملاً واضح است که پلتفرمها تمام شئون زندگی را در دنیای پیشرفته، تحتتاثیر قرار دادهاند و همچنان در سالهای آتی باید منتظر تغییرات بیشتر و غیرمنتظرهتر و نیز گسترش اینگونه تغییرات به همه نقاط دنیا باشیم.
در کشورمان ایران با پدیده شکلگیری و رشد سریع کسبوکارهای پلتفرمی روبهرو هستیم طی چند سال اخیر در ایران شاهد آغازبهکار پلتفرمهایی بودیم که با الهام گرفتن از ایدههای پلتفرمهای غیرایرانی، کسبوکار خود را راهاندازی کردهاند.
پلتفرمهایی نظیر دیجیکالا و باسلام امکان خرید آنلاین گستره وسیعی از محصولات را فراهم میکنند. فیدیبو یک پلتفرم فعال عرضهکننده محصولات فرهنگی است. فیدیلیو یک راهنمای کامل در زمینه رستورانها، کافهها و شیرینیفروشیها در ایران است که با ارایه کارت عضویت در کلاب فیدیلیو و تخفیفهای جذاب طرفداران بسیاری پیدا کرده است. اسنپ و تپسی دو پلتفرم خدماتی هستند که موفق شدند طی مدت کوتاهی در صنعت تاکسیرانی و خدمات اتومبیل مطرح شوند.
یک پلتفرم دیگر اسنپفود است که در حوزه خدمات ثبت سفارش و ارسال غذا فعالیت دارد دیوار و شیپور نیز از جمله کسبوکارهای پلتفرمی جدید هستند که امکان خریدوفروش لوازم دستدوم را فراهم میکنند. بااینحال همچنان ظرفیتهای فراوانی برای راهاندازی کسبوکارهای بر مبنای پلتفرم در ایران وجود دارد.
این کتاب نقطه وصل راهاندازی، مدیریت و توسعه است
پلتفرمهایی که با الگوبرداری از نمونههای غیرایرانی ایجاد شدهاند هرچند در ابتدای کار بهدلیل نوآوری در بازار ایران و تسهیل انجام فرآیندها و ارایه خدمات مورد توجه قرار میگیرند، در ادامه کار بهدلیل عدم دسترسی به تجربیات مدیریتی پلتفرمهای مذکور، از توسعه و پویایی بازمیمانند؛ لذا در مورد بسیاری از کسبوکارهای بر مبنای پلتفرم ایرانی حلقه گمشدهای بین دو بخش راهاندازی و مدیریت و توسعه وجود دارد که دراختیارداشتن یک نقشه راه و راهنمای عملی را ضروری میسازد. کتاب انقلاب پلتفرم نقطه وصل این دو بخش است. این کتاب با ارایه مثالهای واقعی دقیق و متنوع با حفظ جامعیت مطلب، به تمامی سوالات مخاطبانش درباره چگونه راهاندازی، مدیریت و توسعه پلتفرمها پاسخ داده است. همچنین در این کتاب قابلیتهای کمتر آشنا و کمتر رایج پلتفرمها در حوزههای مختلف نظیر اشتغال و کاریابی، آموزش و اعطای مدرک، سلامت و تجهیزات پزشکی و خودمراقبتی انرژی و بهطور ویژه انرژی الکتریکی و فرآیندهای دولتی معرفی شدهاند و یک راهنمای عملی برای کسانی است که قصد دارند یک کسبوکار بر مبنای پلتفرم راهاندازی کنند، توسعه دهند یا اقدامات نادرست خود در زمینه کسبوکار پلتفرمی را تصحیح کنند، اطلاعات مفید و چشمانداز ارزشمندی در اختیار فعالان قدیمی بازارها، قانونگذاران در سطح ملی، دستاندرکاران اداره کشور و حتی شهروندان عادی قرار میدهد.






دیدگاهتان را بنویسید