یکی از تیمهای موفق در مسابقات رباتیک کرهجنوبی، تیم «هیدس» است، تیمی که با سرپرستی مهندس محمدصادق اسماعیلی به همراه مهندس محدثه فودازی، موفق به کسب مقام نخست جهانی در بخش شهری و سوم جهان در بخش جنرال در مسابقات خودروهای خودران Pro کره جنوبی شدهاند. مهندس اسماعیلی درباره تیم هیدس که این موفقیت بزرگ را کسب کرده است، میگوید: «فعالیت تیم ما در حوزه رباتیک از سال ۱۳۸۶ آغاز شد. در ابتدا، انگیزه ما تنها یادگیری و تجربه دنیای رباتیک بود اما با گذشت زمان و کسب تجربههای بیشتر، مسیرمان بهسوی طراحی و ساخت رباتهای پیچیدهتر سوق پیدا کرد. در طول این سالها موفق شدیم در مسابقات مختلف داخلی و خارجی مقامهای مهمی به دست بیاوریم و بهتدریج از یک گروه کوچک آموزشی، به تیمی پژوهشی و بینالمللی تبدیل شویم».
در مسیر موفقیت
مهندس اسماعیلی درباره ورود به عرصه خودروهای خودران میگوید: «ورود ما به حوزه خودروهای خودران نقطهعطفی در فعالیتهای تیم بود. اولینبار در مسابقات رباتیک دانشگاه نوشیروانی بابل ۲۰۲۳ حضور پیدا کردیم و توانستیم جایزه بهترین طراحی را کسب کنیم. این موفقیت به ما انگیزه مضاعف داد تا در مسابقات فیراکاپ ایران ۲۰۲۳، که رقابت انتخابی جهانی محسوب میشد، حضور داشته باشیم. تنها ۲۰ روز فرصت داشتیم تا ربات را تکمیل کنیم و آماده مسابقه شویم. خوشبختانه با تلاش شبانهروزی، توانستیم مقامهای دوم بخش جنرال، اول بخش شهری و سوم بخش سرعت را از آن خود کنیم و سهمیه حضور در مسابقات جهانی برزیل ۲۰۲۴ را به دست آوریم که متاسفانه بهدلیل نداشتن حامی مالی قادر به شرکت در مسابقه برزیل نشدیم اما با تجربیاتی که به دست آوردیم شانس خود را در مسابقه ربوکاپ ایران ۲۰۲۴ امتحان کردیم که در آن مسابقه موفق به کسب مقام طراحی برتر شدیم. پس از آن در مسابقه المپیک فناوری ۲۰۲۴ شرکت کردیم و موفق به کسب مقامهای دوم جنرال، اول شهری و دوم سرعت شدیم. بعد از این مسابقه با تجربه فراوان خودمان را برای مسابقه ایکرام ۲۰۲۴ آماده کردیم، که در نهایت با موفقیت، مقامهای نخست جنرال، نخست شهری و نخست سرعت را بهدست آوردیم.
مسابقات جهانی
اسماعیلی در توضیح سطح بالای مسابقات جهانی هم گفت: «در رقابتهای کره جنوبی، تیمهایی حضور داشتند که هر یک در کشورهای خود عنوان اول تا سوم را کسب کرده بودند. این یعنی ما در برابر برترینهای جهان قرار داشتیم. با وجود این شرایط دشوار، موفق شدیم در بخش شهری مقام اول و در بخش جنرال مقام سوم جهان را کسب کنیم. این موفقیت نشان داد که جوانان ایرانی، حتی با وجود محدودیتها و کمبودها، توانایی رقابت در سطح جهانی را دارند.»
مهندس اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه تجربه حضور در رقابتهای جهانی بسیار ارزشمند بوده است، گفت: «این دومینبار بود که در رقابتهای بینالمللی خودروهای خودران شرکت کردیم. پیشتر در مسابقات فیراکاپ اوراسیا ترکیه ۲۰۲۴ نیز حضور داشتیم و موفق به کسب عناوینی چون مقام اول جنرال، مقام بهترین طراحی و مقام اول فنی شدیم. تجربه حضور در چنین رویدادهایی نشان داد که سطح دانش و توانایی تیمهای جهانی بسیار بالاست و رقابت با آنها علاوه بر دشواری، فرصت یادگیری و تبادل دانش را نیز فراهم میکند. تیمها معمولا تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک میگذارند و این امر به ارتقای سطح علمی و عملی ما کمک شایانی میکند.»
ترکیب تیم
او درباره ترکیب و ساختار تیم گفت: «ترکیب اصلی تیم ما دو نفر است؛ من و خانم محدثه فودازی. اما در کنار ما دانشآموزانی ازجمله، امیرحسین بلوچی و امیرمهدی بلوچی نیز فعالیت میکنند که در حال آموزش هستند. ما آنها را وارد فضای رباتیک میکنیم تا بهمرور زمان بتوانند تیمهای مستقل تشکیل دهند. این فرآیند نهتنها باعث گسترش دانش فنی در بین نسل جدید میشود، بلکه به استمرار مسیر علمی کشور نیز کمک میکند.»
طراحی و ساخت ربات
مهندس اسماعیلی درباره روند طراحی و ساخت رباتها میگوید: «هر ربات براساس قوانین همان دوره از مسابقات طراحی میشود. طراحی بدنه با نرمافزارهایی مانند SolidWorks و Catia انجام میشود و سپس با استفاده از متریالهایی مثل ABS یا پرینت سهبعدی ساخته میشود. بخش الکترونیک نیز بهطور کامل ازسوی خود ما طراحی و مونتاژ میشود. پردازش دادهها معمولا با استفاده از پردازندههایی مانند Jetson یا بردهایی مانند Raspberry Pi انجام میگیرد. نکته مهم این است که همه اجزای سختافزاری و نرمافزاری باید بهصورت هماهنگ عمل کنند تا ربات بتواند در شرایط واقعی مسابقه بهترین عملکرد را ارایه دهد.»
چالشهای پیشرو
وی با اشاره به چالشهای جدی تیم گفت: «یکی از مشکلات اساسی ما، مساله تامین قطعات است. بسیاری از قطعات مورداستفاده در رباتها، وارداتی هستند و بهدلیل شرایط ارزی کشور، تهیه آنها بسیار دشوار و پرهزینه است. گاهی یک قطعه که در سایت اصلی ۴۰۰ دلار قیمت دارد، در ایران با چندبرابر قیمت عرضه میشود. از آنجاکه تیم ما هیچگونه حمایت مالی ازسوی دانشگاه یا نهادهای رسمی دریافت نمیکند، هزینهها بهطور کامل بر دوش اعضای تیم است و این مساله فشار سنگینی ایجاد کرده است.»
موانع اجرایی
او در بخش دیگری از سخنان خود به موانع اجرایی اشاره کرده و میگوید: «بارها پیش آمده که هنگام خروج از کشور برای شرکت در مسابقات، تجهیزات ما در فرودگاه به مشکل خورده است. برخی بردهای الکترونیکی بهاشتباه بهعنوان وسیله خطرناک یا حتی بمب شناسایی شدهاند و این موضوع باعث تاخیر و نگرانیهای زیادی برای ما شده است. چنین مسایلی انرژی زیادی از ما میگیرد. امیدواریم با ایجاد سازوکاری رسمی، تیمهای علمی و پژوهشی بتوانند با آرامش بیشتری در رقابتهای بینالمللی حضور پیدا کنند.»
حمایت از تیمهای علمی
وی در پایان با تاکید بر لزوم حمایت از جوانان و تیمهای علمی کشور گفت: «رقابت در سطح جهانی نهتنها به توانمندی فردی بلکه به پشتیبانیهای ساختاری نیاز دارد. بسیاری از دانشآموزان و دانشجویانی که در مسابقات مقام میآورند، در ادامه راه بهدلیل نبود حمایتهای مالی و معنوی ناچار به ترک فعالیت میشوند. اگر این استعدادها حمایت شوند، ایران میتواند در آینده یکی از قطبهای رباتیک و فناوریهای نوین در منطقه و حتی جهان باشد. ما امیدواریم که این موفقیتها مقدمهای برای جلب توجه مسوولان و حامیان باشد تا مسیر رشد علمی جوانان کشور هموارتر شود.»









دیدگاهتان را بنویسید