×

درخشش دانشجویان شریف در مسابقات طراحی بین المللی هواپیما
سکوی اول و سوم «ایرانی» شد

  • ۱۷ آذر ۱۴۰۴
  • 14 بازدید
  • ۰
  • دانشجویان هوافضای دانشگاه صنعتی شریف در جدیدترین دوره مسابقات بین‌المللی «طراحی هواپیمای سبک انجمن هوانوردی» در بریتانیا (RAeS)، از سه سکوی برتر،‌ دو سکو را به نام خود ثبت کردند؛ اول و سوم. در این مسابقات، دو تیم از دانشجویان دانشکده «مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف» با نام‌های ShadX-Tishtrya و ShadX-The Sky Vanguards با شرکت در مسابقات طراحی هواپیمای انجمن هوانوردی سلطنتی بریتانیا (RAeS) توانستند با ارائه طرح‌های نوآورانه، مقام‌های اول و سوم را از آن خود کنند.
    سکوی اول و سوم «ایرانی» شد
  • دانشجویان هوافضای دانشگاه صنعتی شریف در جدیدترین دوره مسابقات بین‌المللی «طراحی هواپیمای سبک انجمن هوانوردی» در بریتانیا (RAeS)، از سه سکوی برتر،‌ دو سکو را به نام خود ثبت کردند؛ اول و سوم.
    در این مسابقات، دو تیم از دانشجویان دانشکده «مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف» با نام‌های ShadX-Tishtrya و ShadX-The Sky Vanguards با شرکت در مسابقات طراحی هواپیمای انجمن هوانوردی سلطنتی بریتانیا (RAeS) توانستند با ارائه طرح‌های نوآورانه، مقام‌های اول و سوم را از آن خود کنند.

    از آتش‌نشان تا مأموریت‌های اقتصادی
    هدف اصلی این مسابقه، طراحی هواپیمای آتش‌نشان چندمنظوره بود که توانایی حمل و رهاسازی حداقل دو تن، آب یا مواد شیمیایی ضدحریق برای مقابله با آتش‌سوزی‌های گسترده را داشته باشد.
    علاوه‌بر این، هواپیما باید قابلیت حمل نیروی انسانی و تجهیزات امدادی را دارا بوده و توانایی تغییر سریع کاربری بین وظایف مختلف را داشته باشد.
    علاوه‌‌بر مأموریت اصلی، این هواپیما می‌بایست به انجام یک مأموریت اقتصادی برای روزهایی از سال که احتمال رخداد آتش‌سوزی جنگل‌ها وجود ندارد نیز قادر باشد.
    اسب سپید افسانه‌ای ایران
    پرنده‌ طراحی‌شده ازسوی تیم ShadX-Tishtrya، «تیشتریا» نام دارد که برگرفته از افسانه‌های باستانی ایرانی است. «تیشتریا» نام اسب سپیدی است که برای مردم ایران باستان، مژده‌ باران و پایان خشکی‌ زمین می‌داد.
    قابلیت مانورپذیری بالا، باعث شد «تیشتریا»ی ایرانی،‌ به‌عنوان برترین انتخاب در زمینه «پرواز روی آتش در محدوده دماهای مختلف» معرفی شود.
    این پرنده‌ هوشمند با بهره‌گیری از واقعیت افزوده و حذف تمام محدودکننده‌های میدان دید خلبان، نمایی ۳۶۰ درجه از صحنه‌ آتش‌سوزی را روی کلاه خلبان به نمایش گذاشته و احتمال وقوع خطا در زمان عملیات را به حداقل می‌رساند.
    پیکربندی‌ تیشتریا، تغییر کاربری سریع و انجام مأموریت‌های مختلف ازجمله حمل چتربازهای آتش‌نشان و حمل بار را در کمترین زمان فراهم می‌کند.
    برآوردهای اولیه هزینه‌ ساخت تیشتریا، حاکی از صرفه اقتصادی این هواپیما نسبت‌به هواپیماهای آتش‌نشان مشابه است.

    کدام نرم‌افزارها؟
    به گفته علیرضا مقدم، سرطراح تیم دانشگاه صنعتی شریف در مسابقات بین‌المللی طراحی هواپیمای سبک انجمن هوانوردی بریتانیا (RAeS)، ۹ نرم‌افزار برای طراحی مفهومی این پرنده استفاده شده که‌ عبارت‌اند از: Blender و CATIA برای مدلسازی‌ سه‌بعدی، نرم‌افزار Ansysبرای تحلیل‌های آیرودینامیکی و سازه‌ای، نرم‌افزار Gasturb برای شبیه‌سازی موتور انتخابی، نرم‌افزار OpenVSP و Datcom برای استخراج مشتقات پایداری، نرم‌افزار Matlab برای انجام محاسبات سیکل‌های طراحی، پروفیل‌های مأموریتی و شبیه‌سازی ۶ درجه آزادی، نرم‌افزار AAA برای انجام محاسبات طراحی و نرم‌افزار X-Plane برای اعتبارسنجی طراحی.
    دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته هوافضا گرایش دینامیک پرواز و کنترل می‌گوید که طراحی مفهومی این پرنده ازسوی محققان جوان دانشگاه صنعتی شریف به مدت یک‌سال به طول انجامیده است.

    هواپیمای اعجاب‌آور، با برداشت آب
    تیم ShadX-The Sky Vanguards با طراحی هواپیمای ARA با ایده هواپیمایی با بدنه متغیر، بر استفاده بهینه از فضای موجود و وزن کمینه در مأموریت‌های مختلف آتش‌نشانی، حمل چتربازهای آتش‌نشان، مسافربری و حمل بار اصرار داشت.
    اعضای این تیم ایرانی تلاش می‌کردند‌ تا با استفاده از امکانات موجود بدنه‌های فعلی صنعت هوانوردی، یک طرح کم‌هزینه و قابل دسترس را برای صنایع هوانوردی کشورهای مختلف فراهم کنند.
    هواپیمای طراحی‌شده ازسوی اعضای این تیم، با نصب یک ماژول نوآورانه، قابلیت برداشت آب به‌صورت مستقیم از رودخانه‌ها و دریاچه‌ها در طول مأموریت‌های اطفای حریق را بدون نیاز به بازگشت به پایگاه برای شارژ مجدد آب فراهم می‌کرد.
    از دیگر امکانات قابل نصب و خریداری برای ARA، دوربین حرارتی برای انجام مأموریت در شب، بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای راهنمایی خلبان در راستای بهینه‌سازی مأموریت است.
    استفاده از موتورهای کم‌مصرف و با آلایندگی پایین با اهداف محیط‌زیستی این هواپیما همخوانی دارد. هزینه عملیاتی این هواپیما کمتر از نصف هزینه عملیاتی دیگر هواپیماهای مشابه آتش‌نشان است.

    شریفی‌های «همیشه موفق»
    پیش از این نیز تیم طراحان هواپیمای دانشجویان صنعتی شریف در مسابقات بین‌المللی طراحی هواپیمای سبک ۲۰۲۲-۲۰۲۱، موفق به کسب مقام سوم این مسابقات شدند.

     

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *